welkom

Welcome to my English speaking visitors! This blog is mainly in Dutch, simply because that is my native tongue. The blog is linked to a little magazine my children and  I have started making. Every season we gather all sorts of creative ideas (sewing, drawing, crafts, cooking, poetry, ...) into a fun little booklet. You can see and order the issues here. The name of the magazine (and blog), "Liefde uit de Lappenmand" means "Love from the Scrap Basket", but in Dutch it has a lovely alliteration. Now for this quilt! I designed and made this baby quilt for my nephew, who was born this month! If you like the design and would be interested in a free quilt-along to make it, please tell me so in the comments below. I'm not entirely sure if I will do a quilt-along. It seems like fun just to write the QAL, but it would be even more fun if I actually had people quilting along with me! For now, I have decided not to translate the whole post, I hope the pictures speak for themselves! Have fun looking around, and I look forward to hearing from you! I have another blog, which shows a bit more of what I make, and has more English posts. I seem to be neglecting it of late (in favour of this new family project), but take a peek if you like.

Ik heb er een neefje bij! Zo'n nieuwe baby verdient een warme welkom, dus heb ik een babyquiltje gemaakt. Ik ben eraan begonnen van zodra ik wist dat de baby onderweg was. Ik heb de ouders gevraagd of ze liever een abstract of een figuratief quiltje hadden, en voor de kleuren nam ik inspiratie van de gordijnen die zij kozen voor de babykamer. Ik heb het quiltje stukje bij beetje ontworpen, terwijl ik het naaide.


Natuurlijk heb ik een fotoshoot gedaan van het afgewerkte quiltje voor het naar zijn nieuwe eigenaar gaat. Wat ik zelf heel geslaagd vind aan het ontwerp is hoe de vogeltje over de hele quilt fladderen, over de "pieced" blokken heen. Zie je dit roze vogeltje? Het is een van laatste appliqué motiefjes. Het zit op een "pieced" huisje, en overlapt het windmolentje.


Dit blauw vogeltje zit op een windmolentje, en kijkt naar zijn vriendje. Dat is het tweede wat ik leuk vind aan het quiltje: de vogeltjes zitten niet zomaar te zitten, nee, ze kijken elkaar aan, ze hebben karakter, ook al hebben ze allemaal dezelfde vorm.


Ik denk dat het roze vogeltje overweegt om in dat nestkastje haar eitjes te leggen!


En die blauwe vraagt zich af wat de roze van plan is. Of misschien heeft hij wel een oogje op haar, en wilt hij dat nestje delen?


Het gele vogeltje en het roze zijn in een gesprek verwikkeld. Praten ze over het weer? Of vraagt Geel aan Roos waar ze woont? En Roos en Blauw op de onderste tak zijn verliefd!


Zie je wel! Er hangt liefde in de lucht!


Maar er is iets vreemds met dat blaadje onder het koppeltje...


Er zit een klein wezentje onder verstopt!


Een lieveheersbeestje! Dat is een idee van Marieke, die losse blaadjes, met diertjes eronder. Leuk, hè?


In de buurt van dit vogeltje verstopt zich ook een klein wezentje...


Kiekeboe!


Het is een fladderende vlinder! Ik hoop dat ons neefje ook plezier beleeft aan het ontdekken van deze kleurige diertjes.


De blokken zijn ook symbolisch: vogels voor een lang leven, (de takken van) een boom voor geworteld zijn en groeien. De vogelhuisjes met hartjes-deuren zijn de huizen waar de baby altijd welkom zal zijn: zijn eigen huis natuurlijk, maar ook de huizen van de grootouders en van de nonkels en tantes. Eén huisje staat ondersteboven. Dat is het huis van zijn peter-nonkel, want die woont in Australië! De sterrenblokken noemen traditioneel "weather vane" of "weerhaantje", maar in het boek FarmGirlVintage van Lori Holt heet dit blok "welkom", wat natuurlijk heel toepasselijk is voor een baby quilt.


Er zijn heel veel verschillende technieken gebruikt in dit kleine quiltje: verschillende appliqué methodes, verschillende manier om te piecen en verschillende borduursteken. Toch vormt het een vanzelfsprekend geheel, vind ik. Ik heb 2 lagen katoenen vulling gebruikt, en redelijk dicht gequilt. Zo is het stevig en kan het vaak gewassen worden. Het is tenslotte een gebruiksquilt, niet iets om aan de muur te hangen. Zo'n quilt die gebruikt en gekoesterd wordt, wordt mooier met enkele vlekken, en zachter door het vele wassen. Ik hoop dat Nand nog lang plezier heeft van zijn quiltje!


Er moest nog zo'n buiten-foto bij, compleet met benen en handen! Achteraan die je de eerste zonnenbloem die is gaan bloeien. Ze zijn zeker 2,5 m hoog geworden! Nog 3 foto's, en dan stop ik, beloofd! Om één of andere reden slaagde ik er niet in deze bij te snijden, dus dan maar rechthoekig, in plaats van vierkant. Op deze foto hurkt Willem op het muurtje, zo zie je zijn benen niet meer, maar wel zijn elleboog en handen! Hoe slagen anderen er toch in zo'n elegante buitenfoto's van quilts te maken?


Ik werkte het quiltje af met een "scrappy, chunky binding", een brede bies van lapjes, zoals ik ook voor Lucas zijn schaapjesquilt deed.


Het afgewerkte quiltje meet 100 x 130 cm (ongeveer, het is niet helemaal recht).


En een geborduurd label in de hoek, dat deed ik ook bij Lucas zijn quilt.


Welkom, Nand!

Linking up to this babyquilt linky party!

Reacties

  1. This is the best bay quilt ever!!! I love the soft pastel colors, the nature theme, but especially the attention to detail and the hidden details revealed when you lift a leaf. So beautiful, so thoughtful - just perfect!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you so much! I haven't translated the post in English, but the little critters are Marieke's idea. You met her before, she is my 11-year-old daughter who is also a quilt designer :-). I'm thinking of doing a QAL for this one. What do you think? I have next to no visitors at the moment. Where should I make publicity for this QAL? It would be free, of course. I have no intention for this to be a commercial thing, just a lot of quilty fun!

      Verwijderen
  2. Aha, nu ken ik de symboliek ook 😍😍😍 Zal Pieter ook eens aan het lezen zetten!!!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Laat van je horen!

MEEST GELEZEN