Techniek: omgekeerd appliceren

In deze post wil ik graag een techniek demonsteren die zal gebruikt worden in ons zomer nummer: de omgekeerde applicatie. Hierbij appliceer je achter je drager, in plaats van bovenop. Vervolgens knip je de drager weg, zodat je applicatie tevoorschijn komt. De reden om voor deze techniek te kiezen bij onze zomer-knuffel is omdat we een lichte (witte) stof op een donkere (donkerblauw met bloemetjes) stof willen appliceren voor het gezichtje. Als we hiervoor gewone appliqué zouden gebruiken, zou de donkere stof door de witte stof heen schijnen, zeker omdat ze niet allen donker is, maar ook nog een contrastrijke print heeft. En dat is niet mooi. Enfin, die print wel, maar het feit dat die door het gezichtje te zien zou zijn niet. Zodat je goed verstaat hoe het allemaal in zijn werk gaat, vind je hier een stap-voor-stap uitleg, mét foto's.

Begin met je donker lapje, van ongeveer 12 cm breed, op 20 cm hoog. Hierop teken je de vorm van het gezichtje, in uitwisbare stift. Het middelpunt van het gezicht moet ongeveer 6 cm onder de bovenrand van je lapje liggen, en mooi op de middenlijn.


 Vervolgens speld je het witte lapje, van ongeveer 7 cm hoog, en 10 cm breed achter je donkere lapje, ter hoogte van het gezichtje. Ik heb het witte lapje verstevigd met wat vlieseline.


Zo ziet dat eruit langs de voorzijde. Je ziet het misschien niet goed op de foto, maat daar is dus een ovaal getekend, en er zit een speld die het witte lapje op z' plaats houdt.


Voor de duidelijkheid ben ik er nog eens overgegaan met kleermakerskrijt. En tegen het uitdrogen heb ik eindelijk de dop op mijn stift gezet!


 Zo, nog een close-up ter verduidelijking: je ziet de omtrek van het gezicht in stift/krijt op de voorzijde van de donkere stof, en de speld die de lichte stof achteraan op z'n plaats houdt. Nu ga je die omtrek vastnaaien, met een dichte zigzag. Ik stelde mijn machine (een Pfaff) af op steeklengte 0.8 en breedte 2.5.


En dan heb je dus dit:

 
Een close-up van hoe de achterzijde er nu uitziet:


Verwijder de speld en haal je borduurschaartje boven. De mijne is van Sajou, een kerstgeschenkje van mijn broer en schoonzus geweest. Het is een juweeltje: superscherpe puntjes en het knipt zo soepel! Als je een goede schaar zoekt, kan ik Sajou alleen maar aanraden. Ik word niet betaald om hier reclame te maken, trouwens, hoewel ik het wel een aanlokkelijk idee zou vinden om door Sajou in natura betaald te worden hiervoor! Maar verder met de uitleg nu. Met je borduurschaartje ga je nu voorzichtig de bovenste, donkere laag wegknippen, vlak langs je zigzag stiksel, zonder de witte stof, of het stiksel te beschadigen.


Zo dus. Maar dan met je vingers in de schaar. Het lukte me echter niet een foto te trekken terwijl ik aan het knippen was. Dit is een precisie-werkje, je hebt beide handen en al je aandacht nodig!


Zo ziet het eruit nadat je de donkere stof weggeknipt hebt.


Aan de achterzijde snoei je ook het teveel aan witte stof weg. Ik liet nog een randje zitten, dat stoort niet.


Vervolgens borduur je het gezichtje. Dat werkt gemakkelijker, nu het lapje nog vrij groot is. Ik vond het wel moeilijk om de trekken goed te plaatsen zonder de context van de omtrek van het hoofdje. Toen de knuffel helemaal af was, vond ik de ogen iets te hoog staan. Ik ben nog aan het twijfelen of ik probeer ze eruit te halen en ze iets lager opnieuw te borduren. Ik denk dat het mooier zou zijn, maar het risico bestaat dat er enkele draadjes blijven zitten, en dat er dan op die plek een blauwe waas doorheen de witte stof zou schijnen. En dat zou zonde zijn, na al die moeite om omgekeerd te appliceren...


Nu moet je ervoor zorgen dat je het lijf/hoofd patroondeel mooi uitknipt. We willen niet dat het gezichtje scheef komt te zitten. Duid daarom eerst het midden van het gelaat aan met een speld. Verleng de lijn van speld, door neusje en zo tot de onderrand van de stof door er een lat op te leggen, en steek onderaan in de stof ook een speld in wat het midden van het onderlijf zal worden.


Gebruik deze spelden om het patroondeel te centreren op je lapje. Kijk ook goed na dat je patroondeel op de goede hoogte ligt. Je wilt geen gezichtje dat op het voorhoofd geplakt lijkt! Ja, dit is de meest stresserende stap van dit proces. Want als je hier mist, kan je opnieuw beginnen ... dus: drie keer meten en één keer knippen is de boodschap. Eén keer meten:


Twee keer meten:


Drie keer meten:


 Ziet er allemaal goed uit. Speld nu het patroondeel vast, en knip het uit, met een naadtoeslag van een ruime halve cm.


Kan jij al raden welk diertje we deze zomer gaan maken?

Reacties

MEEST GELEZEN