Wortel Cakejes


In augustus kreeg ik van buurman Louis een grote emmer vol wortelen. Hij had zoals altijd om de 2 weken worteltjes gezaaid, om de oogst te spreiden. Maar door het droge weer kiemden de zaadjes niet. En toen het dan wel eens regende, kiemden ze allemaal tegelijk! En dus had hij ook veel te veel wortelen tegelijk, en kregen wij er ook wat. 

  

Er werd dus een hele week volop wortelen gegeten: wortelsoep, wortelquiche, tajine of koude pasta-salade met wortelen en wortelhummus voor op de boterham.
En toen vond ik de Mouli-julienne. Het huis naast oma Julia wordt leeggemaakt, en dit stond op de stoep. Er stonden nog allerlei andere leuke dingen, zoals oude potten en pannen, maar ik ben selectief geweest, kwestie van niet te veel rommel in huis te halen.
Ik haalde het kookboek van Susan Branch boven, okkernoten van bij oma en opa, en maakte carrot cake!



Dit kookboek is erg Amerikaans, dus ik heb het recept nogal wat aangepast (bijvoorbeeld de hoeveelheid suiker gehalveerd). Dit is mijn versie:

INGREDIËNTEN (voor 20 cakejes)
2 eieren
1/2 cup bruine suiker
125 g boter
1 cup bloem
2 theelepels bakpoeder
1 theelepel kaneel
snuifje cardamom
snuifje zout
3 cups fijngeraspte wortelen
1/2 cup walnoten, grof gehakt
1/2 cup lijnzaad
1/2 cup rozijnen.

WERKWIJZE
Klop de suiker, zachte boter en eieren luchtig. Voeg de droge ingrediënten toe en meng goed. Voeg tenslotte de wortelen, noten, lijnzaad en rozijnen toe. Verdeel het deeg over 20 papieren vormpjes. Bak 20 à 25 minuten op 170°C.


Ik gebruik nogal eens Amerikaanse recepten en hoewel ik soms vloek op hun "imperial measures" heb ik wel overgenomen van met cups te werken. Vroeger zou ik alles omgerekend hebben naar gram en het afgewogen hebben, maar eerlijk gezegd is het toch veel handiger om gewoon een mok vol bloem te gieten dan 120 g bloem af te wegen op de keukenweegschaal. En een cup is dus echt gewoon het volume van een standaard mok. Ik probeer altijd eerst de droge ingrediënten af te meten, dan de natte (melk bv) en tenslotte gebruik ik die mok om de boter zacht te maken in de microgolfoven. Zo beperk ik de afwas!


Met de bloem in dit recept heb ik al wat gevarieerd. Ik probeer minder gewoon witte tarwebloem te gebruiken, dus ik neem volkorenbloem, boekweit, spelt en zelfs kikkererwtenmeel. Vaak doe ik half-half. Boekweit en kikkererwten hebben een sterkere smaak, dus die meng ik dan met volkorenbloem. Ik vind het lekkerder zo, het vult beter en ik denk ook dat het gezonder is van verschillende granen te eten, niet enkel tarwe. Kikkererwten zijn bovendien eiwitrijk, wat een plus is als je zoals wij weinig vlees eet. Bovendien zouden eiwitten je langer een verzadigd gevoel geven, wat mooi meegenomen is als je op de lijn let. Smakelijk!



Reacties

MEEST GELEZEN